top of page

TM concept36

TM concept36_23.jpg
TM concept36_01.jpg
TM concept36_02.jpg
TM concept36_03.jpg
TM concept36_04.jpg
TM concept36_05.jpg
TM concept36_06.jpg
TM concept36_07.jpg
TM concept36_08.jpg
TM concept36_09.jpg
TM concept36_10.jpg
TM concept36_11.jpg
TM concept36_12.jpg
TM concept36_13.jpg
TM concept36_14.jpg
TM concept36_15.jpg
TM concept36_16.jpg
TM concept36_17.jpg
TM concept36_18.jpg
TM concept36_19.jpg
TM concept36_22.jpg
TM concept36_20.jpg
TM concept36_21.jpg
TM concept36_24.jpg
After the success of the TM concept30, the next logical step would be a bodykit for the next generation BMW 3-series, the e36 coupe. TMCARS had the luck that a racecar driver requested just this, a new bodykit for his e36 racing car. The result is the TM concept36.
 
Beign a drift and hillclimb racecar, the bodykit had to fulfill some requests: the client wanted to have as much aerodynamic efficiency as possible without major CFD simulations, thus pulling out the air from the wheeldrums on the back side, having a front splitter, a rear wing and a diffuser for increased downforce.
 
The overall deisgn is further away from the original e36 design then it was in the case of the TM concept30, because in this case the goal was to create a modern looking racecar rather than a refreshed version of the original. The main character elements of the TM concept36 are the broken wheelarches, from where the major lines are born: on the front the characteristic shoulder line starts from the corner, while on the back, the rear wing is emerged from the edge starting at the corner of the wheelarch.  The shoulder line is vanishing also into the wing surface to pronounce more the sportiness of the whole design and also to give more up-to-date feeling of it. As requested, the air is pulled out from the back of the wheels through as many opening as possible. The front splitter is integrated into the bumper, making it more robust. The rear wing brings back an old classic, the EVO 3 M3 adjustable rear lip integrated into the rear wing. As on the original, the lip can be adjusted from being part of the rear wing until pulled out to give better downforce.
 
The design features some practical elements as well. The body panels are separated unlike to usual: the hood comes off as one piece starting from the upper part of the wheels. This way the whole engine bay can be opened by taking off the hood and the front bumper. The rocker is also slightly unusual, since it is starting from the hood and runs around the door to the back bottom corner. The rear part of the rocker is part of the rear fender. The rear bumper is planned to be manufactured in three pieces, one center and two side elements, so in case of damage only one piece needs replacing. To give more freedom to the clients, the design can incorporate the original BMW headlights and taillights, but also custom made lights can be ordered to the kit with LED stripes and Hella modular lenses from Bi-Halogen to Bi-LED main units.

 

 

Dimensions                      
length - 4505mm
width - 1770mm
height - 1310mm
wheelbase - 2700mm
A TM concept30 sikere után a következő logikus lépés az lenne, hogy a következő generációs BMW 3-as kupéhoz készüljön el egy bodykit. A csapatunknak olyan szerencséje volt, hogy egy versenyző éppen ezt szerette volna: egy új külsőt az e36-os versenyautójára. Az eredmény a TM concept36.
 
Mivel az autó drift- és hegyiversenyeken fog szerepelni, így több feltételnek is meg kell felelnie: az ügyfél a lehető legtöbb leszórító-erőt szeretné elérni komplikált számítógépes elemzések nélkül, tehát a lehető legtöbb levegőt kell a kerékjáratokból kivezetni, emelett egy első splitter, egy hátsó szárny, és egy diffúzor segíti a leszorítóerő növelését.
 
A dizájn egésze távolabb áll az eredeti e36-os vonalaitól, mint az a TM concept30 esetében volt, mivel itt egy modern kinézetű versenyautó volt a cél, nem egy modern klasszikus megalkotása. A TM concept36 fő dizájn-elemei a törött kerékívek; a fő vonalak ebből indulnak ki, mint a váll-vonal az első keréktől, illetve az integrált hátsó szárny, amely a hátsó kerék törésénél induló élből alakul ki. A váll-vonal is elhal a hátsó szárny felületén, ami modern és sportos hatást kelt. Az igényeknek megfelelően, több nyílást is kialakítottunk a kerekek mögött. Az első splitter a lökhárítóba lett integrálva, így erősebb és tartósabb. A hátsó szárny egy régi klasszikust elevenít fel, az EVO M3 állítható betétes megoldását. Ahogy az eredetin, a betét több lépésben állítható, betolva a szárny részét képezi, kitolva pedig plusz leszorítóerőt generál.
 
A dizájn több szokatlan megoldást is tartalmaz: az elemek nem a megszokott módon lettek kialakítva, a motorháztető egyben levehető, a sárvédők felső részével együtt. Így az egész motortér szabaddá válik, ha az első lökhárítót is levesszük. A küszöb is eltér, ez a motorháztetőtől indul, megkerüli az ajtót, annak hátsó sarkáig. A küszöb hátsó fele a hátsó sárvédő része. A hátsó lökhárító több darabból fog állni, egy középső és két szélső elemből, így egy sérülés esetén nem szükséges a teljes lökhárító cseréje. Azért, hogy az ügyfeleknek több választási lehetőségük legyen, a dizájn úgy készült el, hogy a gyári fényszórók is használhatóak legyenek a bodykittel. Természetesen egyedi lámpa-tervek is készültek a tervhez, amelyek LED-csíkokat tartalmaznak, illetve Hella modulok szerelhetőek bele Bi-halogén, vagy Bi-LED fő fényszórókkal.
 
Méretek                            
hosszúság - 4505mm
szélesség - 1770mm
magasság - 1310mm
tengelytáv - 2700mm
bottom of page