top of page

Mack SunTruck

mack0000024.jpg
mack0014069.jpg
mack0006058.jpg
mack0004047.jpg
mack0022082.jpg
mack0002037.jpg
VD_18.JPG

Scale model on display at NAIAS show

The Mack SunTruck concept was created for the 2009 edition of the Michelin Challenge Design contest, and it was selected for display among the 10 best projects at the NAIAS International Auto Show in Detroit in 2009 as a scale model.
SunTruck is a concept of a new generation transatlantic highway cruiser. During the design period the main goal of the exterior design was to create a new body which is not a "tank-look" anymore but still represents the king of the roads. It had to look friendly and safe. From the wiev of the driver it's not a difficult requirement to deal with but from the aspect of other cardrivers much more. The steeply rising wheelfenders and hood makes the whole body very dynamic like a running wildcat. The narrow air intake foreshadows the alternative power supply. It's a dual supplied electric-driven design. The primary energy source is a high capacity diesel engine which always runs at a constant RPM and it generates the electricity for the lithium-polimer cells which are placed in the platform of the truck. The constant running engine needs less cooling and maintenance because it's never overloaded. In a controlled electromagnetic field the radial-levitated wheels are directly drived without any physical friction what results in more efficient and silent running than common trucks. The secondary source is the fully suncell-covered semitrailer which also charges the cells or possibly can run all the tools like AC, navigation and multimedia system in the cockpit. The sliding doors are representing the new generation of trucks. Truck drivers are spending more time on roads than at home so SunTruck is the ultimate solution for a rollin' livingroom. When the driver is taking a break there is no need to keep running the engine for heating/cooling the cockpit or using the kitchen accessories and the TV/internet. All these things will work by the suncells and the great batteryfarm without making any noise around and inside the truck.
A Mack SunTruck koncepció a 2009-es Michelin Challenge Design pályázatára készült, és a 10 legjobb projekt közé választották, így kiállításra került a 2009-es detroiti NAIAS Nemzetközi autókiállításon.
A Sun-Truck esetében egy szelíd, biztonságot sugalló formaterv elkészítése volt a cél. A kamion hibrid mivoltának köszönhetően mellőzni lehetett a mai kamionokra jellemző óriási légbeömlőt. A jármű diesel-elektromos hajtású, a motortérben található nagy teljesítményű dieselmotor a generátor szerepét tölti be, ami a kamion padlólemezében elhelyezett Li-polimer akkumulátor-farmot illetve a radiális elektromágneses kerékhajtást táplálja. Mivel a diesel motor állandó fordulatszámon termeli az áramot, így hűtésére elegendő a keskeny légbeömlő nyílás. A vontatmány teljes felső felületét napelemek borítják, melyek képesek ellátni energiával az utasfülke hűtő-fűtő berendezéseit illetve a navigációs és multimédiás rendszert, így amikor a sofőr, pihenő idejét tölti az út menti parkolókban, nem kell járatnia a motort, hogy futtassa a fent említett berendezéseket. Az utasfülke ajtaja előre felé csúsztatva nyílik, így az ajtókeretbe épített kapaszkodók minden útkörülmény mellett tiszták maradnak, és nem piszkolják össze a sofőr kezét ki- és beszálláskor.
bottom of page